söndag 26 december 2010

förlängd konsumtion

Man samlar på sig så mycket när man lever och frodas. Inte minst blir det många plagg i garderoben. Plagg som sällan eller aldrig används. Precis som med rikedomsfördelningen i världen, är det nämligen skevt ordnat. De flesta av oss i västvärlden använder 20% av våra plagg 80% av tiden. Och ändå är vi ivriga som grythundar när klädbutikerna annonserar REA.

Idag testar jag ett för mig nytt sätt att låta barnens och mina oanvända kläder komma till nya hem: internetauktion. Om det blir några slantar på kontot, ska jag köpa äppleträd. Självklart har jag även en kasse för kläder som ska flytta till andras småbarn och en kasse för kläder som L får ärva av N.

2 kommentarer:

  1. Gick igenom min "garderob" för ett par dagar sedan. Och p.g.a min viktökning så använder jag nu 100% av den. De enda byxorna som passar, den enda t-shirten som passar, de enda kalsongerna som passar....o.s.v. Det enda jag har fler av, är mina ullstrumpor. Som jag klampar in i andras liv, så måste jag ha fler par.

    SvaraRadera
  2. För mig är det tvärtom. Pga viktminskning har jag snart bara långkalsonger som på något sätt lycks se ut att vara i rätt storlek.

    SvaraRadera