tisdag 7 juli 2009

... och det varde mörker!


M vill ha gardiner i sovrummet för att slippa vakna i ottan av att morgonsolen bränner som svetsloppor på ögonlocken. Efter en del grunnande får jag en lagom avancerad idé och skrider till verket.

Jag klipper mittrutan av ett relativt tjockt bomullstyg med tryckt mönster. Ramen och bakstycket klipps ur ett linnetyg. För att fram- och bakstycke inte ska fladdra isär från varandra, syr jag ihop de båda styckena i hörnen och på en del av respektive sida. Jag gör inga stickningar och tycker därför att det passar bäst att sy i sömmen som sammanfogar mittrutan med ramen. Osynlig söm!

På bilden är gardinen bara uppnålad (med fassponten blir det möjligt att sticka ner nålarna bakom fönsterfodret), men upphängningen ska se annorlunda ut så småningom. Med öljetter och krokar kommer det att vara en smal sak att hänga upp/ta ner gardinerna under vår och sommar. Höst och vinter kan krokarna agera upphäng åt annat fint.

3 kommentarer:

  1. fint som smör i solsken! såna skulle vi behövt när midnattsolen kröp under skinnet på oss.

    vi har nån sorts semester kom när ni kan! vi kan meka traktor och äta potatis.

    puss å kram skumbanan

    annan

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja, jag är nöjd med gardintypen. Maken oxå, som nu kan nanna vidare trots morgonsol i öster.

    Jag har alltid någon sorts semester, maken har en helt riktig semester. Vi har en del planerat, men återkommer med något förslag om ett tag.

    Potatis är gott! För mycket potatis är inte nog!

    pusspuss!

    SvaraRadera
  3. Det finns ingen heter för mycket potatis!

    SvaraRadera