lördag 25 juli 2009

smaskens, smaskens!


Vad passar bättre ihop med lunchsoppan än nybakade grovbullar?

Jag och lilla N hjälps åt med bullbaket. Pga hjärnsläpp blir morötterna grovrivna, men med lite mer vätska i degen kompenserar jag för detta. När bullarna är färdiga undrar jag varför jag inte har gjort "fel" tidigare. Det är kalasgott med morotsrivet! För första gången river jag även i äpple i degen. Nästa gång ska jag emellertid ha i mer än ett ynka äpple, men idag var det lite ebb i fruktskålen.

Receptet är enklast tänkbara: jäst, salt, rapsolja, vatten och mjöl.
De luxe-bullarna innehåller riven morot (och hädanefter även rivet äpple), men det går naturligtvis bra att ha i lite vad som helst. Bär, filmjölk, russin... det mesta passar i bröd. Oftast väljer jag grovdinkel, men jag knådar i siktat dinkelmjöl eller vitt vetemjöl för att få fason på degen innan jag rullar bullar eller formar limpor. Grovt rågmjöl ger oxå ett gott bröd, men då behövs mer vetemjöl för att degen ska jäsa bra.

... och självklart ska det vara riktigt smörsmör och en gräddig fetost på bullen.

2 kommentarer:

  1. mumma!

    granne här hemma är mjölnare, där får vi superbagarmjöl och bröden uppför sig exemplariskt!

    skall vi fixa lite till dig när du kommer:-)

    annan

    SvaraRadera