tisdag 21 juli 2009

unkraut passar på

Kliver ut i en trädgård där växtligheten har huserat fritt alldeles för länge. Pga väldigt mycket regn har bl a gräsklippningen stått på vänt. Det märks. Grönt, grönt, grönt - överallt. Tovigt, buskigt, busigt grönt. Mycket av ogräset har gått i blom och feta fröställningar svajar på höga stjälkar av varierande utseende. Det är vackert.

Jag rensar odlingarna. En sorts slingerväxt som jag inte känner igen låter jag vara kvar , jag tänker att jag ska arta den senare, men helt vanlig målla hamnar i utvisningsbåset. En kvarglömd rädisa har vuxit sig tjock som en skånsk prost och de mest fascinerande blomställningar slingrar sig iväg. Rädisan får stå kvar. Den är för fin för att dö.

Vinbärsbuskarna står i en skog av nässlor och bären känns så avlägsna. Något slags åtgärd måste till, för snart ramlar bären och blir gegga under buskarna.

4 kommentarer:

  1. Som det varit här, tills i går då en av de få regnfria dagarna infann sig. Klippte ner de söta små blåklockorna med en liten klump i halsen, aj... Ringde just en av grannarna för att höra om jag kunde få åka med till köpingen någon dag för inhandling av socker. Det är dags att ta hand om !
    Fan att man har en så liten frys .
    Tänkte på din klängväxt, kolla så att det inte är åkervinda, förföriskt vacker men ett riktigt otyg som man INTE vill ha i sina land eller i sin trädgård, de kväver allt om de får fritt.
    Hur artar sig mina skickeväxter ? Tar de sig ?
    Här har det som sagt regnat, nej, vräkt ner så mycket av den vackra blommningen har regnat bort. Mycket sorgligt. Och så har de varit för kallt för tex Änglatrumpeten så den har inte satt blom än. Så nu är det att hoppas på sol igen , för den sakens skull men också för att man ska orka vintern.
    Har du kryat på dig lite ? Hoppas det så att du får njuta av allt det som du har omkring dig.

    SvaraRadera
  2. Hej AnnR!

    Det är fortfarande snigelfart som gäller för min del, men jag är på g... så... beware! *flinar*

    Trädgården har verkligen begått myteri, men jag försöker att inte bryta ihop för det. Det är ju samtidigt vackert med allt det gröna. Gräset får gärna vara klippt, men i övrigt kan det tufsa till sig lite hur som helst "out there".

    Ska kolla åkervindan. Det finns mycket vackert som tyvärr inte gör sig på alla ställen. Getter t ex. *fnissar*

    Allt gott!

    SvaraRadera
  3. Där jag rensade redan i maj ser det helt okej ut. Övriga smårabatter (mest i pallkragar) har invaderats med ogräs. Speciellt revsmörblomma, usch för dem! Tror stenhårt på att rensa som 17 i början av säsongen.
    Om man nu måste rensa alltså. Jag blir latare för varje år.

    SvaraRadera
  4. Det där är en intressant tanke, Wicke. Många som är intresserade av odling, trädgård och natur, agerar tvärtemot vad man tror och värnar enbart det söta och fina. Skator, ekorrar, nässlor, kvickrot och annat "fult" ska bort. Jag tycker inte om att mållan tar över bland bondbönorna, men jag låter gärna mållan växa på alla andra ställen. Det där eviga städandet är inte bra för någon.

    SvaraRadera