söndag 2 augusti 2009

få knop gjorda på semesterns slutspurt

Oh, Klara! Oh! Jau tjorde i groben!!

Den som stått vid precis rätt ställe vid Rönne å någon gång runt 1940, hade hört min faster utropa detta när hon styrde ekan, i vilken Klara satt, rakt in i åbrinken. Jag tänker på det när jag och M väljer att tillbringa julisemesterns sista helg i en kanot på Lagan.

Det är inte precis Susanne Gunnarsson och Gert Fredriksson som hugger varsin paddel och kajkar iväg medströms, men nu är det ju inte OS-meriter vi jagar. I stället njuter vi av tystnaden, solskenet och naturen omkring oss. För första gången i mitt liv luktar jag på en näckros. Den doftar svagt av honung och jag önskar att jag kunde spara doften i en burk. Bara skruva av locket och sniffa lite då och då, få den skånska, ofta grå, vintern att kännas lite mindre långsam. Trollsländorna far som yra helikoptrar och jag fascineras av deras färger. Glänsande i grönt, gult, blått, brunt och rött svirrar de förbi vår kanot, och det är flera gånger nära att vi just "tjör i groben" då både jag och M vill se så mycket som möjligt av de flygande ädelstenarna. Jag tänker på centralamerikas kolibrier (även dessa i stort sett omöjliga att arta), men i stället för två ihoplimmade glasspinnar, ser trollsländorna ut som två tandpetare lagda i kors.

En liten ö blir vårt övernattningsställe. En ö täckt av blåbärsris och liljekonvalj. Tältet (mygg- och knottsäkert!) står på en liten kulle och nere vid vattnet äter vi vår middag och myser vid den lilla elden. Sover rätt dåligt, det är inte precis hotellstandard på slafen, men sova kan jag göra en annan natt.

Hemåt går det uppströms - så klart. Nu blir mer tydligt att varken jag eller M har kanotat på sisådär 20 år. Det är vi och Ingemar Stenmark, lixom. Det går hit och det går dit och ibland i det närmaste baklänges när vi båda går igång över rönnbär, vackra ekar eller de där evigt snygga trollsländorna. Och näckrosorna är ju bara så ljuvligt ljuvliga att vi zickzackar över ån för att komma nära, lukta mera, titta noga, fotografera. Förundras.

Vi spurtar i mål på okänd, ointressant tid.

Vem behöver fancy vacation utrikes, när det finns trollsländor, näckrosor, kanoter och stormkök alldeles runt hörnet? Äventyret väntar där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar