fredag 3 april 2009

645328 nässlor kan inte ha fel

Dagens kanonväder, i tidningarna (som jag inte läser) skrivs det säkert om värmebölja, för så brukar det vara så fort det blir varmare än 11 plusgrader i april, inbjuder till utelek. Eftersom jag och spaden inte rår på den massiva nässelrotsmattan, får en minigrävare hantera grovgörat.

Efter en inte särskilt lång stund finns ett alldeles nytt odlingsland och en alldeles ny rabatt. Eller ja, det finns ytor som inte är täckta av nässlor och mossa. Nu väntar krattning och allmän omvårdnad samt jordtillförsel i den blivande rabatten. Sedan ska det sättas och planteras för glatta livet!

Med minigrävaren på plats är det även en smal sak att få upp de stora gråstenarna som ligger helt felplacerade i rabattslänten. De ska bli "avslut" mot rabatten och effektivt hindra den nya uteplatsens längs logväggen singelbädd från att försvinna ner i rabatten.

Nu hoppas jag bara att potatis och lök och blommor vill växa där jag vill. Men en himla massa nässlor kan inte ha fel; det är finfin matjord här.

2 kommentarer:

  1. Oj så kul med sådan hjälp !
    Skrev ett långt inlägg i morse men det försvann för jag pillade till på fel knapp och då blir jag så sur att jag bara inte förmår börja om.
    I alla fall, så ägnades en del av texten till att beskriva växter som jag gärna skickar till dig om du vill ha.
    Pioner har jag tre sorter,, en mörkt vinröd som är enkel, en är vit o fylld o en fylld i rosavita nyanser. Sen har jag Änglatrumet om du gillar det. Och en Afrikas blå lilja som jag just ska dela.

    Har också varit ute hela dagen antingen på promenad med hundarna eller så i trädgården.
    Underbart !
    Planterat om småplantor och undrat hur jag ska få plats med allting.
    Redan nu är det ju fullt.
    Massor av Lavendelsticklingar är nu nerpetade i jord. Har satt i system att sno en stickling från varje buske jag går förbi.
    Att det är så lätt fattade jag inte förrän i fjol.
    Voi, jag är trött nu, härligt trött.
    Maila mig om du vill ha ovanstående så petar jag ihop ett paket till dig.
    Syster Yster : )

    SvaraRadera