måndag 13 april 2009

sisyfos har nya projekt på g

Det är möjligen att se som ett skolexempel på sisyfosarbete, detta att göra ett nässelfritt odlingsland där det fram till för inte så länge sedan var massiv och ogenomtränglig nässelskog, men jag vill ha ett odlingsland just där så odlingsland it is! Krattar och jämnar till. Nu saknas bara sättpotatis och jordärtskockor. Planen är att sätta potatisen tätt, tätt. Det blir mindre knölar (kanske färre oxå, vad vet jag), men ogräset får svårare att ta plats. Bland skockorna tänker jag slänga ut en näve solrosfrön. Det kan bli en vacker skog, det gröna och sträva tillsammans med det brandgula och bruna.

Människor slänger de mest konstiga och användbara saker. För en tid sedan låg ett komplett vardagsrumsmöblemang i diket. Det fick ligga kvar. Idag kommer M hem med sju spröjsade gamla bågar till innerfönster. Sex stycken är hela. Den sjunde har tappat nedersta "pinnen", men ståtar å andra sidan med en schysst böjd övre ruta. Samtliga fönsterbågar beviljas asyl i vårt hem. Hurra! Jag vet inte vad vi ska ha bågarna till. Kanske de blir dörrar i ett eller flera skåp. Eller så kan de hänga på köksväggen och se snygga ut.

Ett spontanbesök på byns loppis resulterar i att 150 kr lämnar bankkontot medan barnbestick och en dockvagn (gissningsvis från 1970-nånting) klädd i blå och vit galon åker med hem. Dockvagnen är inte alldeles hel, "locket" med den obligatoriska flärpen av genomskinlig plast saknas t ex, men den är fin ändå. Och det går ju att ge den nya kläder. Som tapetserare vore det ju skräp om jag inte kunde rodda ihop något nytt! Det är precis samma dockvagnsmodell som jag hade när jag var liten, men min vagn (köpt begagnad, så klart) var klädd med grön manchester och hade brungulbrandgulblommigt foder.

Hur lång är medellivslängden för svenska kvinnor? 83 år? Knappt 50 kvar i så fall. Om jag ligger i lite ska jag nog hinna med såväl nässelutrotning och skåpbygge som omklädning av dockvagn och ett par hundratusen andra saker...

4 kommentarer:

  1. Gammalt glas är ju dessutom hårdvaluta numera. Juste barnvagn? Ska den användas till det den är till för eller modifieras till vindkraftverk? ;-)

    SvaraRadera
  2. Det framgår inte i texten, men tyvärr är glaset trasigt i samtliga bågar. Och dockvagnen ska fortsätta som dockvagn, men kanske att mamman klär om den med ny galon. Får se.

    SvaraRadera
  3. våren är så uttröttande att bloggarna får lida (inte personerna men nätvarianten) vill du ha en brunbeige barnvagn med orange insida eller har du så det räcker?

    annan

    SvaraRadera
  4. manchester alltså, på vagnen

    SvaraRadera