torsdag 23 april 2009

nattfrost och jordhoppslängtan

Varför tar den aldrig slut, den där nattfrosten? Ja, det förstås, på dagen är den ju borta, men... Jag vill ha frostfria nätter nu! Jetzt! Genast! Bums!

Medan solen går upp bläddrar och läser jag i en del av husets trädgårdsböcker. När ett återuppväckt intresse för skogsträdgården, forest garden, något jag läste om och funderade kring ganska mycket under en utbildning för några år sedan. Det vore intressant att anlägga en del av trädgården enligt permakulturens principer. Nu har jag ju just fått pallkragar och odlingsland på plats, så helt "permakulturellt" blir det inte. Än.

Tomten kommer med en gigantisk mjuk klapp. Matjord. 10 m3. Den ligger i en mullig, mörkbrun hög och se bara så... aptitlig ut. Jag vill ta sats från ängen och springa snabbt, snabbt och handlöst kasta mig i jordhögen. Jag vill göra en jordängel!

Men jag gör det inte.
Tittar på jorden bara.
Ler.

Vänta du bara, jordhög. I morgon är en annan dag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar