lördag 4 april 2009

ett halvt dygn i friska luften

Med en spann falurött och en pensel kan man göra mycket fint. Jag målar pallkragarna i den första morgonsolen. Innan jag är färdig med måleriet hinner det bli riktigt varmt i luften och jag vågar mig på att blända solen med min bleka kropp.

M lastar rullebören full med gräs- och nässeltuvor och kör bort dem från trädgårdslandet. Det ser väldigt prydligt ut när allt ogräs är borta. Hönsen är med och plockar korn och maskar och små vita larver.

En del av tillbyggets fasad mot norr är inte helt färdig. M slår i de sista spikarna (efter att vi gjort en nödutryckning för inköp av tretumsspik) i klädselbrädorna och jag greppar ånyo pensel och faluspann. Medan jag är upptagen med fasaden, målar M lilla Ns sandlåda.

Röjer undan och källsorterar lite skräp innan beslutet att det är dax att hålla kväll fattas. Nästan 12 timmar utomhus. Konstigt att man är trött...

4 kommentarer:

  1. Tretumsspik finns i källaren :)

    SvaraRadera
  2. Shit, och jag som vara var ute i ett par timmar har nu soleksem. 12 timmar, nä då hade jag sett ut som baconfläsk. (c utalas s, alltså basonfläsk)

    SvaraRadera
  3. Ja, Caprifool, det vet ju alla att bason kommer från basonoxen. Jag är fortfarande läckert surmjölksblå i skinnet. Blir ju aldrig så där pepparkakig som papps och brorsan, men jag kontrar med att vara blek och intressant i stället. *flabbar*

    Och nä, Vännen, vi hittade inga tretumsspik i källaren. Det är iochförsig inget som säger att det därför inte finns tretumsspik i källaren, men vi kunde inte spika med låtsasspik...

    SvaraRadera
  4. Härligt att kunna vara ute utan att bylta på sig sju lager kläder. Jag ska försöka komma ut nu till påskveckan. Är leeedig då. Hoppas du sparat lite sol till mig.

    SvaraRadera