torsdag 16 april 2009

hönshus och höns

Ägnar några timmar av dagen åt det nygamla hönshuset. Med rödfärg på ser det nästan färdigt ut med en gång, men det är förstås en del kvar att göra. Lite mer vägg, lite mer tak, lite fönster- och dörrfix,...

Tuppen Lennarts svarta fru ger ifrån sig jag vill inte lägga fler ägg-ljud. Hon försvinner och återfinns på en äggbomb i logen. Dax att ruva! Dumt med en liggehöna bland all bråte, det funkar inte med ett myller av kycklingar bland åkgräsklippare, trädgårdsredskap och diverse byggmaterial (för den delen lär det inte myllra så väldigt mycket om räven kommer och är hungrig), så nu gäller det att listigt få med höna och ägg till en bättre plats. Hur gör man?

Plötsligt är det brådisbrådis med hönshuset och plötsligt känns det lite fånigt att ha annonserat efter blommehöns.

4 kommentarer:

  1. Man lurar en låda under hönan och flyttar sen in hela rasket. Eller typ en kattkorg är bättre. Det har "funkat" för mig, bara jag inte släppt ut henne genast. För då springer hon och lägger sig på samma plats.

    SvaraRadera
  2. Tror du att det funkar med blommehöna oxå? Blommor är ju inte precis kända för att ruva allt som är format som ett ägg... Är så orolig att jag ska göra hönan tjurig så att hon inte vill gå på äggen igen efter flytten.

    SvaraRadera
  3. Nu min sköna höna packar jag en låda till dig !
    Du behöver inte ruva i den men kanske ruva över innehållet ett tag .
    Till nästa vecka får du ha lite gojord o krukor hemma.
    En god natts sömn önskar jag dig. ; )

    SvaraRadera
  4. Ååh! Ann, du är ju en toppensnäcka! Ser verkligen fram emot en ruvlåda! Jord har jag och mer är på väg. Krukor finns oxå. Oooh, så spännande detta är!!

    SvaraRadera