söndag 10 maj 2009

trädgårdskoll

Är ute mest hela dagen. Tar en runda i trädgården och inspekterar det växande. Sedan regnperioden tog sin början har det mesta fullkomligt exploderat.

M klipper gräset. Det tar sin lilla tid eftersom vi försöker hålla nässelskogen på avstånd. Grönytorna blir alltså större varje år. När han är klar med våra kvm, gör han en samaritgärning och ansar gräsmattan även hos grannen.

På håll ser vinäpplet ut att ha dött. Nära inpå syns emellertid de mörkt röda bladen och de nästan lika blodröda blommorna tydligt. Melba-äpplet är lika frodigt, men i stället för mörkröda blad och blommor är det ljust ärtgrönt som gäller där.

Jordgubbsplantorna som var lite slaka just efter planteringen, har rätat på sig och ser starka och frodiga ut. Åbrodden från Ann har slagit ut sina små blekgröna skott. Skockorna tar däremot tid på sig. Lata typer, de där. Förhoppningsvis förstår de mina dolda hot om kompostering och börja växa på allvar snart. Nu. Helst.

Ekorrarna kilar runt trädstammarna. I holkarna på logen bor det talgoxar. Humlorna brummar vid minsta glipa i en fasadbräda i jakten på en lämplig bostad. Härligt med liv!

3 kommentarer:

  1. Kul att det händer något ! Örar runt mellan olika sysslor i min trädgård samtidigt som jag försöker vårstäda huset. Skulle vilja ha åtminstonne ett par justa kloningar av mig själv just nu.
    Inte är det varmt heller, blåser isiga vindar.
    Inget läge för utskolning av småplantor så huset är fortfarande knökfullt av alla krukor vilket inte underlättar städningen.
    Folk som kommer hem säger ungefär samma sak - herregud !
    Du gillar verkligen trädgård du.

    Jaa, jag gör ju det. Lika bra att ge järnet med den här lill parken, vet inte hur länge jag orkar .
    Nu var den ju i princip igenvuxen när jag kom förra året så det där finstilta pysslet har jag inte riktigt kommit till än.
    Men i år har jag beslutat mig för att det ska få större utrymme. Galenskaperna måste få frodas också. Man ska inte bara var duktig hela tiden.
    N u ska jag stryka spindeltunna gardiner.

    SvaraRadera
  2. Duktig ska man akta sig för att vara. Det finns studier som visar att man lätt får problem med sin mentala hälsa om man envisas med att vara duktig.

    Bättre att ta den sköna genvägen till galenskapen och välja den direkt! *flabbar*

    Jag hoppas på tillfälle att besöka dig i sommar. Vi kan äta kakor i din park och jämföra galenskaper.

    puss!

    SvaraRadera
  3. Åh,det vill jag !
    Och många kakor får det bli.
    Och så gör jag en Pavlova.
    Kafferep och galenskaper på samma gång, kan inte tänka mig något bättre.
    Skulle vara galenskaper och kafferep i så fall.

    Önskar att jag hade snöre till min lååånga flaggstång.
    Då hade jag kunnat hissa kaffeflagg o piratflagg o tråkflagg o födelsedagsflagg o rödflagg o ..............

    I morgon kommer en vän med starka nypor hit för en tid. Har massor av planer för honom.
    Här skall lyftas o monteras. Låter det som arbetsläger ? Inte då ! Bor man i en etta i stan o mest ligger i sängen o läser så behöver kroppen få jobba lite. Alltså handlar det inte om att utnyttja utan om ren omtänksamhet för hans välfärd.
    Sk bli kul med lite sällskap faktiskt. Efter min lilla turné så har jag lite abstinens.

    Pussar glatt tillbaka o håller kaffekvarnen redo !

    SvaraRadera