söndag 15 mars 2009

årets första trädgårdsfix

Solsken lockar och drar. Jag dansar och ler. Och ger vinbärsbuskarna en avhyvling. Gamla knotiga, torra grenar klipps bort. Samma öde möter de grenar som växer vågrätt. Ingen blir glad av att plocka jordiga vinbär. Ett rejält gäng hallonpinnar klipps oxå ner. Vildhallon finns det gott om i trädgården, de är inte direkt rödlistade... När hallonsnåret är borta syns en - vinbärsbuske! Trädgårdens enda med röda bär! Den blir oxå tillklippt, men får behålla fler grenar än de svarta vinbären.

Rotingarna lastas på stockavagnen och forslas iväg för att bli ved. Några kortare bitar, drygt en meter långa, sparas och arrangeras som sittplatser runt den av gråsten staplade eldstaden. Några gamla stolpar som tidigare fungerat som kanter runt några sedan länge bortglömda odlingsland, åker oxå iväg. De är övervuxna av mossa och mer än trekvartsförmultnade.

I ett fåfängt försök att "göra fint" krattar jag fyra kvadratmeter "mossmatta". Det gör ingen större skillnad och förhöjer inte direkt glansen på de återstående 10002 kvm kaos...

Nu är det fritt fram att anlägga den nya köksträdgården! Planeringen är inne i ett intensivt skede och frågorna blir bara fler och fler ju mer jag bläddrar i mina trädgårds- och odlingsböcker. Bygga ramar eller odla i pallkragar? Kanske båda delar? Ingetdera utan i stället ett runt odlingsland med plats för solstolen i mitten? Gräsgångar mellan landen eller markväv och bark? Bara bark? Halm? Bönstöd i form av slanor och snöre eller armeringsmatta? Och var ska växthuset placeras??? HILFE!

5 kommentarer:

  1. Avundsjuk! Här är det bara snö, is och blöt geggamojja i trädgården. Det får töa och torka upp rejält innan jag kan börja göra något. Går knappt ens att gå ut och beskära bärbuskar, även om det förvisso skulle behövas...

    SvaraRadera
  2. jag har en jordfräs:-)
    den fräser som fan, får dock vänta tills det torkat upp lite med att fräsa potatislandet, annars fastnar man för gott i kletet.

    SvaraRadera
  3. Caprifol, du kan köpa min jordfräs, den är till salu.

    http://www.alternativ.nu/users/alternativia/Agria.jpg

    SvaraRadera
  4. Här skulle nässelbomben explodera med en jädra smäll om jag jordfräsade. Nä, det blir spade och grep för min del, minsann.

    Och är det förresten så bra att fräsa runt i jorden? Alla organismer blir ju helt bortkollrade och de olika jordlagren blandas hej vilt. Det bästa är nog att fixa djupbädd och bara tillföra nytt ovanifrån och ge rackarn i att fräsa ett enda dugg.

    handjord, lägg potatisen på marken och täck med halm. Funkar hur bra som helst. Och så slipper du skölja knölarna.

    SvaraRadera