söndag 8 mars 2009

tutfåglar och rent hus

M har pratat om tutfåglar - allmänt kända under namnet tranor - ett tag nu. I morse fick jag själv nöjet att höra dem. Hurra! Tutfåglar är coola och endast brädade av fågelvärldens riktiga mästarcoolingar: hägrarna.

Rent och snyggt vill man väl helst ha det i sitt hem. Jag grunnar lite på detta med hushållsartiklar. Det finns specialmedel för det mesta som kan få smuts på sig. Allt från gummistövlar och kakel till silver och glas går att rengöra med dundermedel på sprayflaska. Men nog klarar man sig väl utan sådana där skumma krämer som alla tycks lukta påhittad citrusfrukt?

Med vanlig såpa klarar jag den mesta rengöringen, från golv till tak (och med en extra sväng in i ugnen). Koppar putsas med salt och ättika, men andra typer av metall har jag ingen huskur för. Tips, någon? Jag vet inte heller vad jag kan putsa fönsterna med för att undvika den här trista "hinnan" som lätt uppkommer. Jag vet inte ens vad fönsterputs innehåller, men jag vet att det är samtal till Giftinformationen som gäller om jag eller någon annan dricker det, så det är väl inte direkt att räkna som hälsokost.

Det står rätt många flaskor i vaskskåpet. När jag är färdig med min koll ska det helst bara vara såpan och någon hyfsat miljösnäll kusin kvar.

6 kommentarer:

  1. här skall du få ett hosmoderstips, dendär hinnan när du putsat fönster får du bort genom att knyckla ihop lite torrt tidningspapper å putsa på fönstret med. det funkar, såg att dom gjorde så en gång i en saluhall. och sedan använder du förståss pappret att tända i pannan med.

    för övrigt putsar jag icke fönstren alltför ofta...

    kram A

    SvaraRadera
  2. T-sprit och vatten funkar till fönstren. Gamla utslitna kökshanddukar som inte luddar av sig att torka med.

    T-sprit är ju i stort sett ren etanol så det är väl knappast något större problem att använda, jag menar kan vi dricka det så...

    SvaraRadera
  3. Handgjord har rätt, tidningspapper funkar kanon eller gjorde i alla fall sist jag testade för några år sedan, fan vad mörkt det är här inne ;)

    SvaraRadera
  4. Varför putsa fönster när det regnar på dom?

    SvaraRadera
  5. dags att laga taket, Caprifool?

    Jag använder bara varmt vatten och mikrofibertrasa,
    och därefter tidningspapper, funkar kanon.

    T-sprit och fönsterputs är nog nästan samma sak,
    förutom att fönsterputs innehåller fina "naturidentiska" dofter, eller?

    SvaraRadera
  6. Min kollega använder microtrasor till ALLT.
    Säkert när han duschar också..?

    SvaraRadera