lördag 28 mars 2009

köksträdgård - och en del annat - på gång

Går ut tidigt. Börjar med pallkragarna. Det blir tre "böjar", olika långa. Jag ställer två pallkragar på varandra, men tre stycken blir enkla. Där ska jag ha blommor, tänker jag. Nästa steg är att lägga markväv underst innan jag fyller på med jord. Kanske blir det även markväv mellan kragarna, i så fall med täckbark på. Det beror lite på hur pass bra gräsklippningen går...

När pallkragarna står som de ska, bockas nästa projekt av på listan. M har planterat fem balsampopplar i en liten dunge. Nu är de bra högväxta och vi binder samman topparna på dem. Små kvistar klipps av från stammarna. Voila! En livs levande balsampoppelkupol att söka skydd från solens stekande strålar under - om några år.

Har man inga projekt kvar för dagen, så kan man lätt skapa sig nya. Någonstans mitt i steget kommer jag plötsligt på hur väldigt trevligt det vore med en solstolsparkering vid logens södervägg. Trevligt - och enkelt! Det enda som behövs är stora stenar, markväv och singel, sedan kan jag ligga i min solstol med en paraplydrink inom räckhåll och beundra odlingarna. I slänten mellan odlingarna och den tänkta uteplatsen skulle det passa bra att plantera buskar och marktäckare. Lagerhägg och lupin, kanske?

... och så ska ju logväggen få ny panel, så det räknar jag lite på oxå. Snygga, spröjsade fönster kostar gratis i grannens uthus, så det räknar jag inte på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar