måndag 2 februari 2009

behov och begär och böcker

Jag raspar mig på skalpen och funderar över behov och begär.

Behöver jag verkligen den bokhylla som håller på att ta form ute i nya farstun? Visst, böckerna står i tredubbla rader på hyllorna i sovrummet, ett gäng är nerpackat i flyttlådor, ytterligare andra är utportionerade i andras hem. Men behöver jag fler hyllor? Behöver jag böcker?

Strikt sett är behov sånt som närhet och käk. Det är inget jag lider brist på. Men ett behov kan väl oxå vara att utvecklas? Och det gör jag bl a genom att umgås med litteratur av olika slag och på olika sätt. Kanske begär jag böcker för att jag känner ett behov av att vara nära dem?

Läsa nyutgivet och läsa gammal skåpmat. Läsa oläst och läsa omläst. Läsa snusk och förnedring och läsa sirligt och godkänt. Läsa för att känna igen och läsa för att bli överraskad. Läsa för att skratta och fnissa och läsa för att bli högrött helkokt. Läsa för att någon tipsar och läsa för att någon otipsar. Läsa för att ha något att göra och läsa för att slippa göra något.

Böcker är coola grejer. Någon dag ska jag vara så långsam att jag skriver boken själv innan jag läser den.

3 kommentarer:

  1. har man skrivit boken behöver manju inte läsa den. det gör inte jag. jag bara njuter av att se den. och ge den till någon. nu låter du som en boknörd. har du gjort boknördstestet? klart du har...
    http://www.barnensbokklubb.se/bbk2/boknordstestet/

    SvaraRadera
  2. inte minst behöver böckerna dig, lelle! dom behöver dig och din tid, din omsorg och omtanke (dessutom behöver författarna dig).

    SvaraRadera