onsdag 4 februari 2009

nörd med långsam hylla

Ja, jag är en boknörd. Jag erkänner.




... så därför är det med stor glädje jag härmed meddelar att det nu finns 176,5 nya cm att ställa böcker på. Planerna på att göra mig av med mina böcker har alltså s a s lagts på hyllan.

Hyllor finns att köpa lite överallt. Det finns fula hyllor och fina hyllor. Det finns långa hyllor och korta hyllor, breda och smala. Men en riktigt fin, långsam hylla som passar perfekt ovanför skenan till toaskjutdörren gör man av en klädselbräda, en regel, en bit profilerad golvlist (allt virke kommer så klart från egna, dammiga granar) samt vit färg.

På min nya hylla står Gunnar Björlings Samlade verk I-V , lite Willy Kyrklund, Winesburg, Ohio/Den lilla staden av Sherwood Anderson, en del feministpropaganda, en hel del Tranströmer samt annat smått och gott som jag tycker extra mycket om. Hagar Olsson t ex.

Jag sitter på min skånska pall och beundrar prakten. Långsamt. Nördigt.

1 kommentar:

  1. Detta är kul. För en tid sen, eller ja....under en rätt lång tid faktiskt, har jag tänkt att jag skulle rensa bland böckerna. Joho, här skulle säljas på Tradera. Rensningen resulterade i en (1) bok som ligger uppe på auktion i skrivande stund. Ingen bjuder på getböcker, så jag lär få behålla den med. Yeay, en dublett!

    SvaraRadera