måndag 16 februari 2009

resursskräpet

Huset blir större och bättre (sådan är förhoppningen i alla fall) och gammalt byggmaterial återanvänds och återvinns. Att uppskatta gamla reglar eller snabbt inse att trista undergolv gör sig bäst i kökspannan, är ingen svår sak. Men vad ska hända med allt annat?

Att se skräp som en resurs i stället för just skräp, något som tvunget ska städas bort, är ett sätt att konsumera långsammare. Med fantasi kan resurserna bli något praktiskt/unikt/roligt i stället för att hamna på tippen eller i skogen eller nedgrävt i trädgården. På så sätt sparas ännu inte förädlade resurser - och genom att tänka till en smula och låta de grå cellerna jobba lite (för en gångs skull...) minskar dessutom risken att drabbas av alzheimers. Att chansen är stor att det egna skapandet skänker ett visst mått av glädje och stolthet är inte heller att förringa. Idel fördelar, med andra ord.

En liten köksinredning, gamla element med tillhörande rör, en del tegel, gamla fönster... Jag vet inte riktigt vad det ska bli av alla bra saker, men jag ska grunna en hel del innan jag ger upp och kanske nöjer mig med en installation på återvinningsgården.

5 kommentarer:

  1. Så länge man inte använder tillvaratagandet av gamla grejor som argument för att hela tiden göra nya så är det bra.

    SvaraRadera
  2. Du kan få mina eternitplattor om du vill, jag kan inte komma på något vettigt att göra av/med dom trots 4 års kreativt funderande.

    SvaraRadera
  3. Jo Lelle, för ett antal år sedan var det en boom att göra saker av gamla förpackningar och det var ivrigt påhejat av förpackningsindustrin. Typ att det är ju jättebra med en massa förpackningar för man kan ju trä upp dem på ett snöre och göra ett halsband av dem, eller bygga en staty av gamla sura mjölkkartonger. Kan man göra sådant så är det ju helt ok att fortsätta tillverka skiten, det var budskapet då, i alla fall som jag såg det.
    Men självklart är det bra att kunna använda det gamla. Själv har jag ju monterat den gamla köksvasken på gaveln på min lada, där kan jag stå ute o slabba med vatten, rensa fisk mm i stället för att ta in det i köket.
    Återanvändning är bäst, sen kommer i tur och ordning återvinning av material, energiutvinning och sist deponering.

    SvaraRadera
  4. Tack, handjord, men här finns eternitplattor så det räcker... Du har månne inte en tårta över i stället? Tårtor har jag ont om.

    Nu förstår jag vad du menar, Vännen, och jag håller med dig. Det är knasigt när en dum sak plötsligt blir bra bara för att man typ målar den grön eller skriver EKO på den. Jag menar att det är okej - och kul! - att återanvända kasserade saker på ett nytt sätt. Däremot är jag, precis som du, skeptisk till taktiken att grönmåla... (vilket rimmar på skönmåla).

    SvaraRadera