lördag 7 februari 2009

snabba sömmar

Symaskinen fungerar igen (ibland är det bäst att bara låta det som krabbar krabba färdigt för sig själv) och jag syr raskt färdigt örngottet till lilla Ns docksäng. Nu fattas bara en liten madrass, sedan sover dockan så gott, så gott.

En (1) söm är allt som behövs för att fixa en tröja åt lilla N. Jag hittar t o m tråd i en färg som passar! Skönt att se att det är tomt på hyllan för pågående textila miniprojekt.

Mina favoritjeans (det enda paret jag använder av de två jag äger) har slitits sönder i rumpan. M avslöjar att jeanstyget som sparats just för lagningar, har förkommit i den allmänna röjningsyran. Han föreslår i stället att jag klipper lappar från det andra paret, det oanvända. Ååh, vånda! Klippa sönder alldeles hela jeans?!

... jag kompromissar och nöjer mig med att zickzacka ihop revorna i byxbaken. Det kommer självklart inte att hålla så länge, men det ger mig lite tid att hitta tyg att laga med. Och så slipper jag klippa i de hela brallorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar