fredag 13 februari 2009

senarelagd långsam lyx

Även en miljömuppande, genomtrött småbarnsmamma med pågående husfix och trädgårdsdrömmar upp över öronen klarar ibland av att tänka andra tankar än de för överlevnaden mest elementära.

Jag tänker på kläder. Jag tänker på ekologiska skor med rund tå och rem över foten. Jag tänker på svarta, grå eller bruna kjolar med rött och brandgult foder. Jag tänker på svarta, långärmade sidenblusar och figurnära toppar i så fin bomull att den krispar. Jag tänker intensivt på ylle och linne. Jag tänker på glamour långt, långt ifrån vällingkladd, målarfärg, sågspån och potatismos i vartenda kroppsveck.

Sedan, när huset är klart och trädgården blomstrar, ska jag sy mina långsamma kläder. Sedan. Ska bara göda barnet och bygga en egen värld och rädda planeten och utföra ett och annat mirakel först. Men sedan ska jag lyxa till mig. Sedan.
Lite senare.
Om ett tag.

Jag ska bara sova lite först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar