fredag 23 januari 2009

inte ny, men fräsch

Det ska vara nytt. Och fräscht. Nytt och fräääääscht. Nytt vet jag vad är, men fräscht...? Räcker det att något är helt, eller ska det lukta äpple oxå?

Lilla N får en matstol av vännen L. En Hokus Pokus i rödbetsat trä med blå galonsits. Hej, mysiga, mossiga 70-tal! Superfin!

Flitigt använd i ett år är stolen varken ny eller fräsch längre. Den är som en gammal tant man har i släkten. På långt håll blir man glad över att se att tanten fortfarande lever, men på nära håll upptäcker man att tanten luktar konstigt.

Stolen skruvas isär och jag svabbar bort ett års matminnen. Det första potatismoset. Yoghurt. Banan. Platta riskorn. Vällingsmet. Lite kräksrester. Saft och pannbiff och kokta morötter och kanelbulle och mjölk och ost och kex och mer ost och gröna ärtor.

När stolen är ihopskruvad igen är den snyggare än någonsin. Långtifrån ny, men mer än fräsch. Och den luktar inte äpple. Den luktar såpa. Hurra för att tvätta saker!

4 kommentarer:

  1. Påminner om en gammal tv-kanna jag hittade på loppis. Verkligen ursnuskig! Pillade isär den i atomer, tog fram en tandborste och lite Vim. Och hepp! En ny tv-kanna som såg ut att vara köpt igår. Senare, såg jag exakt likadana i en kuriosaaffär för 650:- styck.

    SvaraRadera
  2. Lite svabbande gör underverk - både för den fyndade grejen och den egna plånboken.

    SvaraRadera
  3. Jag tog en dusch efter frukost, skruvade isär mina beständsdelar och svabbade ordentligt, skrapade bort dagars avlagringar (potatismoset. Yoghurt. Banan. Platta riskorn. Vällingsmet. Lite kräksrester. Saft och pannbiff och kokta morötter och kanelbulle och mjölk och ost och kex och mer ost och gröna ärtor)
    nu är jag långtifrån ny, men fräsch!
    hurra för att tvätta kroppen:-)

    SvaraRadera
  4. -> handjord. Va äter du kanelbullar? Utan mej! Å vad det gäller vällingsmet så tror jag allt att du skarvar lite, du menar nog havregrynsgröt.

    SvaraRadera