lördag 24 januari 2009

teknikens dunder och andra ljud

Till nästan vad jag än vill göra, kan jag välja att använda en maskin. Klippa gräs, vispa sockerkaka, koka kaffe, greja med ved, gräva odlingsland, finlira i trädgården, riva mossa, fixa tvätt,... Det finns motorgräsklippare, elvisp, kaffekokare, vedkap och vedklyv och motorsåg, jordfräs, grästrimmare, lövblåsare, mossrivare, torktumlare och sisådär trehundra maskiner till som står till min tjänst.

Maskiner är säkert bra. Jag ska inte romantisera över 25 kubik ved och en enda klyvyxa eller en skruttig spade till 800 kvm trädgårdsland. Jag ska oxå snabbt säga att jag älskar elvisp, vattenkokare och tvättmaskin. Men ändå...

Det bullrar ju så förbannat om de där monstertruckarna för utomhusbruk! De dånar och luktar illa. Och inte går arbetet alltid så mycket snabbare med en maskin. Det räcker att soppan tar slut i dunken, så går tidsvinsten åt till att köpa ny bensin. Eller skarva kablar som minigrävaren slitit av. Eller ägna hela sommaren åt att rensa bort miljoner nässlor för att man valde jordfräs framför grep.

Inomhusmaskinerna har fördelen att inte osa, men de är tyvärr inte lika tysta som luktfria. Det susar och brusar och puttrar och fläktar och skvalar och piper och vibrerar. Inte ens brödrosten kan hålla tyst (det kan bero på att den är 25 år gammal och rätt sliten, men så länge den lever så köps ingen ny). Oljud. Missljud. Felljud.

Det finns trevliga ljud. Ljud som jag gärna lyssnar till. En grötdriven cylinerklippare t ex. Det där *flaflaflaflaflaflafla*-andet är som änglasång i mina öron. Det särskilda frasandet från en lie som vet vad den håller på med, är ren och skär hjärteglädje och krasandet när en sten slår emot spaden är inte heller något fult ljud. Den pyttiga smällen när en nässelrot går av är riktigt vacker, men vem hör den när jordfräsen brummar?

Visst, det är ofta tungt och jobbigt att gräva och bära och lyfta och bända och röra och blanda. Men vem sa att det alltid ska vara enkelt? Bjud in polarna på diggerparty och gör nya odlingsland i amerikaformat på en (1) dag! Muta arbetarna med gott käk, så kommer de säkert tillbaka och stänker in veden fortare än att du hinner säga tack så hjärtans mycket!

Eller gör själv i din stilla, enkla ensamhet och njut av ljuden. Finljuden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar