lördag 31 januari 2009

påslakan, skalp och skorpor

Lilla Ns docka tappar en arm och jag tycker att hon, dockan, ska få lite ompyssling. Syr raskt ett påslakan till docksängens täcke och fortsätter sedan med ett örngott. Mitt i alltihop slutar symaskinen att fungera. Det tjorvar med undertråden. Efter en stunds krabbande ger jag upp och bestämmer mig för att symaskinen får vila till en annan dag. Då kanske felet har gett upp.

På den förra tiden brukade jag klippa mig själv. Det blev sällan särskilt bra, men det gjorde inget. Idag gör jag det igen. Tar kökssaxen och klipper lite här och lite där. Jag ser ut som en fästing. Letar upp Ms trimmer och drar av rubb - och får stubb kvar. Avverkar alltså delvis punkt 26 på listan. Det är lite svalt om skalpen, så genast har jag anledning att kryssa punkt 2 oxå. Jag lånar en keps av M så länge och plötsligt ser jag extremt cool ut.

Till att göra deg behövs inga maskiner. Jag snor ihop en vetedeg och gräddar längder. Skär i skivor som jag delar på långs. Lägger alla på plåt och ställer i ugnen. I morgon blir det skorpor till frukost.

7 kommentarer:

  1. Dockarmen är inget att hetsa upp sig över. Barn bryr sig ine allt för mycket. Kanske lite i början. Min dotters mormor ojade sig jättemycket över att dotterns docka tappat ett ben. Detta trots att hon jobat med rehab hela sitt liv. Kan inte dockor också få ha ett bra liv även om de saknar en arm eller ett ben? Måste allt fixas? För vems skull gör man det - bryr sig barnet verkligen?

    Jag missstänker att du, innan du tog till trimmern, såg ut som våra får gör nu ungefär. annan vill att jag skall putsa lite till på dem. Jag har ingen lust. Jag sågar hellre ner ett träd. Eller flår en räv. Eller läser en bok som inte är skriven med en fyraåring som målgrupp.

    SvaraRadera
  2. Jag vill inte putsa får, men jag vill gärna lära mig ullhantering. Och jag vill gärna ha en fin fårfäll. Och jag vill gärna att lilla N har en snyggt bäddad docksäng. Annars känner jag mig som en fattig mamma som inte är kreativ och bra.

    SvaraRadera
  3. Men Leif, dockan fick ju nya sängkläder istället för ny arm. Tyckte väl jag var så där hyfsat coolt och inte upphetsat alls :-)

    Du lelle, låg inte ullhantering på vår lista över "saker som skall avklaras vid besök hos Caprifool vid nästa besök"? Joho, här står det "Ullhantering & thereminspel". Så blir det!

    SvaraRadera
  4. Bra att du skriver upp och håller koll, Caprifool. Hat du skrivit upp "saftrep" oxå?

    SvaraRadera
  5. Yapp.....det står där, under klappa stubb. "Klarbärssaft" Klart och tydligt.

    SvaraRadera
  6. blir avis, du gjorde det... stubbade skallen.
    önskar att jag var lika modig ;-)

    SvaraRadera
  7. läser som en kratta gör man ibland. såklart att dockan skall få fina sängkläder.

    klarbärssaft låter gott. och stubbad skalle är skönt, men i morgon jobbar jag ute och då blir det nog kallt. får ställa mig i lä av grävmaskinen eller hålla skallen mot avgasröret för att tina upp den.

    SvaraRadera