fredag 9 januari 2009

schyssta lökar och bönstjälk med fjong

Du är vad du äter, påstås det ibland. I så fall består min kropps 62 kg av 84% choklad. Resterande är 13% potatis, smörsmör, vispgrädde, komjölk (ohomogeniserad, fet och eko, förstås), skånska pepparkakor och drömtårta. De sista 3% är min längtan efter kokta vaxbönor med smör, kokt potatis (för mycket potatis är inte nog!) och stuvad målla.

No wonder att jag ser ut som en gudinna!

Långsam mat är det bästa. Att gå ut en morgon i trädgården och plocka färska bär till frukostfilen. Att dra upp en morot, torka av jorden mot byxbenet och äta purfärskt gottgott innan man ens har hunnit ur trädgårdslandet. Att skrubba potatis i en balja medan man hör fräknarna poppa fram i och av solskenet. Att knäcka en rabarberstjälk och känna hur det knyter sig bakom öronen när det syrliga slår en home run i munnen. Att plocka en rädisa då, ett hallon då, en näve smultron där och ruccola till middagen här.

Jag vill veta vad jag äter. Jag vill veta hur maten har kommit till. Jag vill känna till resan från odlingslandet till min tallrik. Bestämmer mig för att det ska odlas i år. Kollar fröfirmans hemsida och går igång på gula rödbetor och röda morötter och vaxbönor med lila fläckar. Hugger tag i vita rädisor och mangold med gul märg oxå. Schyssta lökar. Bondbönor med resning. Och så lite till. Köpstopp, ja, men inte när det gäller egen mat i egna haven.

I år ska jag ersätta en rejäl bit av kroppschokladen med snygg, glad och härligt långsam mat. Och jag ska stilla mitt begär efter stuvad målla flera gånger om.

4 kommentarer:

  1. Äsch! Kom igen efter du har smakat en "Smokey Bacon Burger" med extra Coleslaw och en maffig portion överfeta french fries från den eminenta irländska hamburgerkedjan McDougalls. Där snackar vi riktig mat som får en att växa. :-)

    SvaraRadera
  2. ... och så hör man hur det suger och slafsar i hjärttrakten! Haha! Härliga tider! Om jag inte hade sådan koskräck skulle jag kunna odla några burgare på ängen.

    SvaraRadera
  3. Retardo ska ha smisk med ett mangoldstånd. Som för övrigt fungerar som ett ypperligt surrogat för målla när den håller sig undan.

    SvaraRadera
  4. Ja, mangold är finfina saker. Mums och namnam!

    SvaraRadera